Czy internet w pracy jest prawem pracownika? A może jest to przywilej?

Pracownicy spędzają w pracy osiem godzin na dobę przez pięć dni w tygodniu. Czy dostęp do internetu jest szkodliwy? Czy przeszkadza w pracy? Twoi pracownicy mogą nie być świadomi faktu, że internet w pracy nie jest ich prywatną własnością i może być monitorowany. Wiele osób traktuje służbową pocztę internetową jako ich własną i wysyła z niej mejle służbowe oraz prywatne. Nie jest to działanie polecane. Pracownicy, którzy zrezygnowali z pracy nieraz pytali czy mogą skorzystać ze skrzynki służbowej, ponieważ mają w niej prywatne mejle. Nie rozumieli, że taki dostęp jest już niemożliwy. Byli oburzeni i domagali się dostępu do danych, jednak jako byli pracownicy nie mieli już takiego prawa. Skrzynka mejlowa w pracy jest przeznaczona wyłącznie do użytku służbowego, a używanie jej do innych celów jest naruszeniem prawa pracy i może wiązać się z przykrymi konsekwencjami. Nie znaczy to, że pracodawca nie może zgodzić się na jej używanie do celów prywatnych, jednak o wiele lepiej mieć prywatnego mejla i używać go do celów prywatnych.

Pracodawcy nie zawsze jasno komunikują własne oczekiwania dotyczące mejla oraz internetu w pracy. Większość nie ma spisanych zasad używania mejla oraz dostępu do poczty elektronicznej. Nic dziwnego, że pracownicy nie są świadomi, że łamanie zasad używania mejla i internetu do celów prywatnych nie jest polecane. Część pracowników nie widzi problemu w poświęceniu kilku minut na sprawdzenie poczty mejlowej lub przejrzeniu informacji w internecie.

Firma powinna spisać zasady korzystania z internetu oraz poczty mejlowej. Uniknie nieporozumień oraz utraty czasu na sprawy prywatne pracowników. Pracownicy powinni podpisać taki regulamin, dostać jego kopię i być świadomi, że korzystanie z internetu do celów prywatnych jest rzeczą naganną. Jeśli firma pozwala korzystać z internetu to powinna określić w jakim celu i zakomunikować jasne reguły pracownikom. Oczywistym jest, że  nie wolno w pracy oglądać filmów pornograficznych w internecie ani grać w gry hazardowe, wysyłać spamu oraz łańcuszków szczęścia. Jasna i przejrzysta polityka firmy uchroni firmę i pracowników przed kłopotami oraz nieporozumieniami. Internet w pracy powinien być przede wszystkim narzędziem pracy. W domu pracownik może korzystać z internetu prywatnego tak, jak chce. W pracy musi skupić się na zadaniach zawodowych.

Fotolia_72364801_Subscription_XL