Portal informacyjny. ESKAinfo

9 objawów pracoholizmu

9 objawów pracoholizmu

9 objawów pracoholizmu
Styczeń 20
14:16 2019
Kazimierz Rokita

Być może nie podejrzewasz siebie, że jesteś pracoholiczką. Ale jeśli cechuje Cię irracjonalne przywiązanie do pracy i stale o niej myślisz, to wiedz, że prawdopodobnie jesteś uzależniona od pracy.


Zobacz, jakie są objawy pracoholizmu!

Czy zabierasz pracę do domu lub zostajesz po godzinach?

Taki styl pracy jest w wielu korporacjach coraz popularniejszy. Bez mrugnięcia okiem przyjmujemy na siebie dodatkowe zadania tylko dlatego, że boimy się stracić pracę. Tymczasem wcale nie jest tak tragicznie jak nam się wydaje, bo asertywny pracownik to pracownik zdrowy i niezagrożony wypaleniem.

Co zrobić? Powiedzieć stanowczo „nie”, gdy kolejny raz ktoś będzie chciał na nas zrzucić swoją robotę.

Czy nie rozmawiasz o niczym innym tylko o pracy?

Z czasem wpadamy wręcz w trans związany z pracą, bo gonią nas kolejne terminy, ktoś dzwoni, coś trzeba sprawdzić.

Co zrobić? Nie daj się zwariować i wygospodaruj czas w ciągu dnia, w którym będziesz zajmowała się czymś niezwiązanym z pracą. Może idź w tym czasie do kina, teatru, do kosmetyczki, weź cudowną kąpiel lub poczytaj książkę. Dzięki temu po powrocie do pracy będziesz efektywniejsza.

Nie masz czasu dla rodziny i przyjaciół

To kolejny objaw pracoholizmu. Spędzasz w pracy długie godziny a gdy przychodzisz do domu nie odstępujesz komputera.

Co robić? Musisz zdać sobie sprawę z tego, że zaniedbywanie rodziny jest poważnym symptomem uzależnienia od pracy. Może to dobry moment, aby skorzystać z pomocy specjalistów? Dobrze jest już jutro odwiedzić ośrodek https://terapiakobiet.pl specjalizujący się w uzależnieniach kobiet. Wielotorowy i kompleksowy program zdrowienia sprawi, że masz dużą szansę wyjść na prostą i zwyczajnie zacząć cieszyć się życiem, kontaktami z rodziną i znajomymi. Życie to nie tylko praca, wkrótce to zrozumiesz.

Nie masz czasu na hobby

Często się mówi, że jeśli ktoś robi to co lubi i na tym zarabia, to wówczas nie przepracuje ani jednego dnia. Tymczasem w takim myśleniu jest pułapka, bo praca zawsze jest pracą. Czyli jeśli na przykład lubimy pisać i zostajemy pisarzami, to jeśli zaczynamy pisanie traktować jako pracę, nadajemy temu zajęciu określone ramy, zaczynamy się zmuszać do pisania i wtedy może się zdarzyć, że poczujemy wypalenie, gdyż pisanie staje się żmudną codziennością. A wszystko dlatego, że nie mamy hobby. W życiu powinien być czas na pracę i na hobby, czyli coś co jest odskocznią od zwyczajnego dnia.

Co robić? Po prostu znajdź hobby. I niech to nie będzie praca.

Nie masz pojęcia ile pracujesz?

Niestety często jest tak, że po przystąpieniu do jakiegoś zadania tracimy kontrolę nad tym, ile na to poświęcamy czasu. I nagle patrzymy na zegarek a tu już druga w nocy.

Co robić? Dobrze jest wyznaczyć sobie czas, w którym musimy zmieścić się z określonym zadaniem. A gdy nie wyrobimy się w terminie, spokojnie przenieśmy pracę na kolejny dzień.

Stale dążysz do perfekcji?

To kolejna pułapka, bo tak naprawdę nie jest ważna perfekcja, ale… progres. Czyli skuteczność.

Co robić? Ustal sobie w pracy minimalny pułap poniżej którego nie schodzisz. Na przykład powiedz sobie, że zanim przekażesz szefowi raport, przeczytasz go najwyżej dwa razy. Będziesz wówczas skuteczniejsza.

 Poza tym nie porównuj siebie z dokonaniami innych, bo wówczas nigdy nie będziesz zadowolona z tego, co zrobiłaś. Zawsze znajdzie się ktoś lepszy. Zamiast skupiać się na swoich złych cechach, wynotuj na kartce te dobre i czytaj sobie tę listę na głos.

Odczuwasz wyrzuty sumienia z powodu błędu?

To kolejny symptom pracoholizmu. Nie dajesz sobie prawa do popełnienia błędu.

Daj sobie także prawo do błędów i obniż poprzeczkę, błędy przecież zdarzają się każdemu. Wystarczy że o czym zapomnisz, a od razu popadasz w przygnębienie. Czujesz napięcie i jesteś stale podenerwowana.

Co robić? Koniecznie obniż poprzeczkę i uświadom sobie, że nie zawsze da się wszystko zrobić na tip top. No i że błędy zdarzają się naprawdę każdej osobie. Zaakceptuj to, że jesteś tylko człowiekiem i masz prawo do gorszych dni. Gdy sobie to uświadomisz, zaczniesz częściej się uśmiechać i unikniesz niepotrzebnych napięć i frustracji.

Nie pozwalasz sobie pomóc?

Kolejnym symptomem pracoholizmu jest niedopuszczanie myśli, że w pracy mogą dziać się rzeczy bez Twojej nieustannej obecności i kontroli.

Co robić? To proste – nie bądź samowystarczalna i zacznij liczyć na innych. Jeśli na przykład zauważysz, że Twoja koleżanka postanowiła poprawić coś w projekcie, pozwól jej na to i nie próbuj poprawiać po niej. Postaraj się więc zaufać współpracownikom, choć na początku może to być trudne.

Rezygnujesz z urlopu?

Jeśli kolejny raz postanowiłaś nie skorzystać z urlopu, to wiedz, że Twój stan jest poważny. Tak, to pracoholizm. Urlop jest potrzebny każdemu po to, aby zregenerować siły i móc być skuteczniejszym pracownikiem.

Co robić? Po prostu dowiedz się, ile zaległego urlopu Ci zostało i… jedź na Hawaje!

Jeśli widzisz u siebie problemy z pracoholizmem, to zachęcamy do kontaktu ze specjalistycznym ośrodkiem, który pomaga w walce z uzależnieniami.

O autorze

Kazimierz Rokita

Kazimierz Rokita